Saturday, August 20, 2016

Geram Isteri Selalu Bersedekah

Geram Isteri Selalu Sedekah Jumlah Besar, Tetapi Rezeki Dia Tak Pernah Putus.

Salam, saya nak cerita tentang isteri saya. Isteri saya ini, orangnya biasa-biasa sahaja. Biasa yang bermaksud, biasalah. Haha!

Suatu hari kami pergi ke pasar, isteri aku memang selalulah saya nampak dia sedekah. Cuma pada hari itu, baru saya ternampak nilai yang dia sedekah itu. Dia beri RM50. Jadi, bila berada di dalam kereta, saya pun bertanyalah kenapa dia beri banyak sangat? Entah-entah pakcik itu menipu.

"Menipu atau tidak, itu urusan pakcik itu dengan Allah. Saya cuma mahu membantu sahaja. Kalau betul dia susah, ada anak dan isteri yang kelaparan di rumah, macam mana?" soalnya kembali.

"Tapi kenapa sampai RM50?" saya masih tak puas hati dengan jawapan pertamanya.

"Abang, saya pernah terbaca kalau kita nak menderma, latih diri ini beri duit yang paling besar dalam purse," jawabnya.

Saya masih tidak berpuas hati tetapi mendiamkan diri sebab tidak mahu bergaduh dengannya.

Tetapi sejak dari itu, saya akan perhatikan bila dia menderma. Kadang-kadang RM50, pernah juga RM100, RM5 pun pernah. Lepas itu, memang saya buka dompet dia senyap-senyap, memang tinggal seringgit saja pun.

Isteri saya ini cikgu, sekolah asrama. Budak-budak selalulah nak pinjam duit. Kadang-kadang ketuk pintu rumah sebab nak pinjam duit, dia pun bagi saja. Saya macam biasalah, bising.

"Kalau budak tak pulangkan macam mana?"

"Biarlah, kita tolong anak orang, nanti minta-minta anak kita pun orang tolong," jawabnya.

Yang saya sedar tentang isteri saya ini, rezeki dia sangat murah. Gaji dia tak adalah besar mana tetapi sentiasa cukup. Cukup nak bagi pada mak, ayah, adik-adik dan atok. Duit belanja rumah pun dia selalu tolong bayar walaupun saya kata tak payah.

Pernah sekali itu kami belanja agak banyak pada bulan itu. Tup-tup dia dapat bonus banyak. Alhamdulillah. Tetapi duit itu pun dia belanja untuk orang. Diri sendiri tak. Urusan dia juga Allah permudahkan.

Dia pun sedar tentang perkara ini. Kadang-kadnag dia menangis, dia kata Allah sayangkan dia tetapi kenapa dia selalu dustakan nikmat yang Allah beri. Solat kadang-kadang lambat, mengaji sehari sekali saja. Tetapi Allah tetap permudahkan.

Saya fail sikit bila perempuan menangis. Cuma saya cakap,

"Tak apa, mari kita sama-sama cuba memperbaiki diri kita. Allah nampak usaha kita, Allah tahu kita berusaha dalam diri kita. Manusia hanya akan tengok hasil tetapi Allah tengok usaha kita,"

Kesimpulannya:

Jangan berkira dalam bersedekah, inshaAllah rezeki anda akan murah.Jangan pernah menghakimi orang, mungkin di mata manusia dia tidak alim tetapi ada amal baik dia yang kita tidak tahu.Sayangi isteri anda, insan yang sentiasa ada sewaktu anda terjatuh tergolek. Hargai pengorbanan mereka. Kalau rasa isteri anda tak cukup bagus, tengoklah cermin dulu. Kalau rasa diri itu memang sudah bagus, ubahlah isteri menjadi seperti diri anda.

🌹Semua yang kita miliki ini hanyalah pinjaman. Gunakanlah bagi membantu mereka yang amat memerlukan. Sebenarnya kita membantu diri kita sendiri untuk bekal amalan di akhirat nanti.

#dms360
#bloggingforbisnes
#amaltilljannah


Wednesday, July 20, 2016

Gula Pasir Punca Lemak dalam Hati

GULA PASIR  BOLEH MENYEBABKAN LEMAK DALAM HATI

Gula pasir adalah produk baru ciptaan manusia. Ia mengandungi dari glukos dan fruktos. Kebanyakan rasa manis yang kita rasa pada kek dan minuman mengandungi bahan ini. Ini kerana fuktos lebih manis dan murah berbanding glukos. Glukos pula tidak berasa manis. Jika tidak percaya boleh beli glukos di kedai.

Metabolisme fruktos pula menyamai metabolisme ethanol dalam arak. Kesan jangka panjangnya juga serupa, iaitu menyebabkan penyakit lemak dalam hati atau "fatty liver disease". Selalunya penyakit ini disebabkan oleh pengambilan alkohol.

Oleh itu lebih banyak tinggalkan produk yang mengandungi gula pasir dalam makanan kita, adalah lebih baik.


Jadi bagaimana kalau tinggalkan gula pasir?
Apa alternatif terbaik pemanis pula?

Saya syorkan cubalah dan teruskan amalan dengan pemanis semulajadi yang tidak merbahaya malah menyihatkan iaitu gula stevia.

Stevia merupakan tumbuhan yang semulajadi manis, malah boleh terus direndamkan daunnya di dalam minuman anda. Tetapi dengan teknologi terkini, kita tidak perlulah menanam atau merendam daun tersebut. Dengan ekstrak pati stevia, 200x ganda lebih manis dari gula pasir anda hanya perlu titiskan sahaja ke dalam air minuman tidak kira sejuk atau panas. Masakan dan kuih muih juga sama. Rasanya memang sangat manis seakan gula pasir.

Rcc stevia yang saya syorkan ini merupakan kualiti terbaik dengan bukti bahawa produk ini tiada bahan campuran lain melainkan hanya ekstrak pati tumbuhan stevia dan air osmosis sahaja.

Harga juga sangat murah. Sebotol ada lebih kurang 200 titik, di mana 1 titik bersamaan 3 sudu gula pasir atau 1 titik cukup untuk memaniskan 200ml air minuman.

Harga sebotol bukan ahli = RM 50
Harga ahli = RM 60 untuk 2 botol

Murah sangat kan?

Selain harga ahli yang amat menjimatkan, banyak lagi ganjaran lain yang disediakan untuk anda sebagai ahli.


Berminat untuk mendapatkan produk pemanis semulajadi stevia ini?


Terus hubungi saya Emme Marina
018 9100852


Tuesday, June 21, 2016

Diet Pesakit Kanser

Diet untuk pesakit atau bekas pesakit kanser amat penting kerana risiko penambahan berat badan adalah tinggi semasa proses penyembuhan.

Ubat yang digunakan semasa rawatan boleh menyebabkan berat badan meningkat dengan drastik dan boleh mengembalikan kanser.

Statistik kanser meningkat secara mendadak di seluruh dunia tanpa diketahui puncanya.

Mungkin gaya hidup termasuk faktor pemakanan serta persekitaran mendorong kepada peningkatan berkenaan.

Kini masyarakat lebih terdedah kepada makanan diproses, tekanan hidup, kurang senaman dan persekitaran yang tidak sihat.

Justeru seluruh masyarakat sama ada pesakit, bekas pesakit atau mereka yang tidak menghidap kanser perlu mengamalkan gaya hidup sihat.

Salah satunya adalah diet sihat bagi mengawal berat badan berlebihan terutama bagi pesakit dan bekas pesakit kanser.

Pakar Pemakanan dan Diet, Pusat Perubatan Prince Court, Tan Yen Sing berkata, berat badan bekas pesakit kanser biasanya bertambah kerana tabiat pemakanan, tidak bersenam selain penggunaan ubat.

"Justeru pesakit serta bekas pesakit kanser disaran mengurangkan pengambilan daging merah dan daging yang diproses serta makanan tinggi tenaga dan lemak.

"Mereka digalakkan mengambil makanan berasaskan tumbuhan dengan tiga hingga empat hidangan sehari," katanya semasa Forum Awam mengenai pemeriksaan kesihatan berkala dan pengesanan awal kanser sempena Hari Kanser Sedunia di Kuala Lumpur baru-baru ini.

"Lemak dan gula boleh dikatakan sebagai makanan kepada kanser.

"Diet yang tinggi lemak dan gula seperti makanan manis dan bersantan boleh meningkatkan kalori dan menyumbang kepada peningkatan berat badan," katanya.

Selain risiko kanser kembali berulang, gula dan lemak turut menyumbang kepada penyakit kronik lain termasuk darah tinggi, kencing manis dan sakit jantung.

Yen Sing berkata, nutrisi yang baik amat penting bagi menjadikan pesakit lebih bertenaga dan tidak keletihan.

"Sebenarnya ramai pesakit kanser mati kerana kekurangan zat makanan,'" katanya.

Namun pesakit perlu memastikan pengambilan lemak tidak berlebihan dengan memantau apa yang dimakan.

"Misalnya, jika pesakit mengambil makanan berat pada waktu tengah hari, maka sebelah petang atau makan malam, kurangkan jumlah yang dimakan.

"Mereka hanya perlu mengambil satu cawan nasi atau bubur nasi atau dua keping roti bijirin dengan lauk-pauk yang tidak digoreng berserta sayur-sayuran," katanya.

Kekurangan berat badan memang biasa dalam kalangan pesakit kanser dengan 50 hingga 90 peratus mengalami masalah berkenaan.

Keletihan juga adalah perkara biasa kesan rawatan dan ubat yang digunakan.

Bagi mengatasi masalah keletihan, Yen Sing berkata, pesakit memerlukan makanan dalam kuantiti sedikit secara berterusan. Mereka disaran mengambil makanan yang mudah disediakan seperti sandwich dan biskut rendah lemak.

Pesakit biasanya mengalami rasa pahit di tekak dan bagi mengatasinya cubalah ambil makanan yang masam atau herba.

Mereka juga digalakkan mengambil karbohidrat kompleks seperti roti gandum, beras perang dan oat.

Seelok-eloknya ambil makanan yang dikukus, rebus, bakar atau panggang.

"Penyediaan dan penyimpanan makanan juga penting bagi pesakit kanser kerana makanan perlu disediakan dengan bersih dan disimpan secara betul.

"Misalnya baki makanan perlu disimpan di dalam tempat sejuk beku bagi mengurangkan pembiakan bakteria," katanya.

Sediakan makanan dengan peralatan yang bersih, asingkan papan pemotong untuk memotong sayur-sayuran dan buah-buahan dengan ikan, daging dan ayam.

Basuh tangan sebelum dan selepas menyediakan makanan bagi memastikan segalanya dalam keadaan bersih.

Kongsi Konten di :

Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0304&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_04.htm#ixzz4CAcCPP7N
© Utusan Melayu (M) Bhd

Menurut sumber di atas jelas bahawa gula biasa / gula pasir bukanlah makanan pemanis yang patut pesakit amalkan. Namun, pada zaman kini ketagihan akan kemanisan sudah berada di tahap yang serius. Sehingga menyebabkan penyakit yang kronik.

Tetapi, ada berita baik untuk anda semua. Perkenalkan pemanis semulajadi yang langsung tidak memudaratkan. Malah mampu menghapuskan sel kanser sekaligus. Bertukarlah ke gula sihat stevia, gula sihat ini sangat manis, tiada lemak atau kalori, malah tidak tersimpan di dalam tubuh badan.

Dan paling penting, gula sihat ini adalah anti-kanser. Penggunaan gula sihat ini amat mudah iaitu hanya titikkan sahaja ke dalam makanan, minuman juga kuih muih. Ianya juga boleh dibawa ke mana sahaja, jadi tidak perlu risau akan penggunaan gula di kedai-kedai.

Jika kalian ingin dapatkan produk pemanis semulajadi ini, boleh hubungi talian 018 9100 852 untuk tempahan atau pertanyaan lanjut.

Harga pemanis gula sihat stevia

1 botol = RM 50 (bukan ahli)
2 botol = RM 100

Bagi ahli,

2 botol = RM 60

Untuk jadi ahli dan dapatkan penjimatan berganda,

Pembelian pertama kali, RM 140 sahaja akan dapat 3 botol stevia. Anda akan terus layak percuma keahlian dan pembelian seterusnya menjadikan harga sebotol ialah RM 30.

Selain itu, setiap kali anda ulang pembelian, boleh kumpul mata sebanyak 30 mata setiap 1 set pembelian. 1 set = 2 botol = RM 60.

Murah sahaja bukan?

Kulit Gelap? Susah Nak Cari Foundation yang Sesuai Untuk Wajah Anda?


😒KULIT GELAP!!!...SUSAH NAK CARI FOUNDATION YG SESUAI DENGAN KULIT ANDA..😒
******************************************

Anda ada masalah mcm ni tak??? Huhhh....Pakai Foundation bukan nmpk makin cerah tapi makin kelabu asap😅

Haaaa...mai dekat mai dekat, saya nak memperkenalkan Adara Foundation yang sangat ohsem...

Foundation ni mmg magic...Satu tona utk semua jenis kulit termasuk la yg berkulit gelap...ianya cepat menyerap & membantu menyamaratakan kulit serta membuatkan kulit anda cerah semulajadi, menutup cela & sekali gus membantu merawat masalah2 kulit di wajah anda.

Sangat mudah digunakan hanya calit-calit je, lebih jimat, mesra wudhu dan bila uolls pakai adara ni di pagi lebaran nnti.. PASTI mata2 akan terpukau melihat betapa glowing nya kulit muka anda bila menggunakan Adara Foundation ni nanti.

Jom dapatkan adara foundation ni pada harga SALE!

.
Apa keistimewaan Adara foundation ni yeh?

Adara

-Foundation
-moisturizer
-concealer
-collagen
-sunblock
-Vitamin E

Function minyak kelapa dara

•Merawat & melembut.
Merawat sel-sel kulit jadi tegang dan lembut.Antiseptik asid lemak VCO mampu merawat masalah jerawat dan mencegah jangkitan bakteria punca jerawat.

•Melembap.
Melembapkan kulit dengan penyerapan terus ke dalam kulit dan elak dari kekeringan dan pengelupasan pada kulit.

•Melindungi.
Melindungi kulit dari pancaran cahaya matahari.

•Anti penuaan.
Melambatkan proses penuaan dan kedutan pada kulit.

•Mencegah.
Mengelak dari terjadi penyakit kulit seperti psoriasis,dermatitis dan eksim.

•Mengganti.
Membantu menghilangkan lapisan sel-sel kulit mati dan dorong pertumbuhan sel-sel kulit baru yang sihat.

Harga SALE RAMADHAN = RM 77 SEM / RM 80 SS
HARGA ASAL = RM 84 SEM / RM 87 SS

(JIMAT = RM 7!!)

Mari dapatkan adara foundation yang sangat best dan mesra solat ni kay.

Saya pon dah pakai adara foundation ni tahuuu ♡

Pm / Whatsapp📲

Pasti....CUN Sangatttt!!!!! GLOWING MOWING GITUU...

5 Sebab Mengapa Sesetengah Penjual Kurang Gemar COD (cash on delivery)

5 Sebab Mengapa Sesetengah Penjual Kurang Gemar COD (Cash On Delivery):
.

1. Pelanggan sangka COD tiada sebarang kos, maka mahu tolak duit pos.

COD masih guna minyak, malah tol jika ada. Takat RM6, pergi balik kadang lebih daripada itu. Kalau sekampung setaman sejalan itu lain cerita.
.

2. Jimat masa?

Penjual kata jam 2 petang di Petronas.
Pembeli kata okey, otw.
Penjual tengok jam, dah 2.30 petang.
Pembeli Whatsapp, "Esok boleh ke? Saya ada satu lagi kenduri kena hadir."
Minta carut ke? Astaghfirullah.

Pembeli kata ada di rumah.
Penjual kata dalam pukul 2 sampai.
Dah sampai... segala loceng, call, Whatsapp, DM, TG, merpati, asap semua tak berkesan. Tiduq ka??

Ada juga pembeli yang on time, tapi penjual pula buat hal. Manusia, kan. Jadi, adakala COD ini tak jimatkan masa pun. Baik lagi hangpa minta pos.
.

3. Jimat tenaga?

Duduk dalam kereta berjam-jam, semata nak tunggu awak nan seorang. Kalau penjual yang kena angkut anak, kesianlah musim panas ni. Awak mungkinlah suka, sebab minta COD otw dari kenduri.
.

4. "Saya duduk Paris. Boleh ke nak COD sekarang? Nak sabun harga promo."

Ada produk, tidak berbaloi untuk dihantar sekotak saja. Atau sekeping. Atau sehelai. Atau seurat. Margin sedih. Apabila diterangkan, dikata tolak rejeki.
.

5. Dah kasi total, bawa duit tak cukup. Atau harga barang RM19, diberi RM100. Kita bukan mesin cash, sayang.
.

Apabila diadun semua ramuan di atas, sesetengah penjual lebih selesa berurusan secara pos. Tapi penjual pun kena tunjuk kredibiliti untuk buat pelanggan percaya yang barang itu confirm sampai. Ini kisah lain. Jika profile ala-ala fake / scam, memang orang minta COD je la manjang.
.

#sayapenjualsayajugapembeli
#bertimbangrasasesamamanusia

[Credit to Husna Adnan]